تبلیغات
داغ داش(کوهنوردی) - ده قانون برای جلوگیری از بروز آسیب دیدگی های جسمی رایج در ورزش سنگنوردی:


صعود به قله امری اختیاری است درحالیكه فرود از آن اجباری است (اد ویستور)
درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندها:

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

ابر برچسبها:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

ده قانون برای جلوگیری از بروز آسیب دیدگی های جسمی رایج در ورزش سنگنوردی:

نوشته شده توسط:احمدرضا دودانگه
دوشنبه 30 آبان 1390-11:24 ب.ظ

انجمن پزشکی کوهستان ایران: آسیبهای رایج در ورزش سنگنوردی خاص این ورزش است. حتی بعد از جدا شدن فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی(سنگنوردی) کمیسیون پزشکی این ورزش جدا از کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی تاسیس گردید تا آسیبهای شایع این ورزش بطور تخصصی تر بررسی و معرفی گردد. در اینجا اطلاعات کاربردی در زمینه پیشگیری از صدمات جسمی این ورزش پیشنهاد شده است که امیدواریم مورد توجه و رعایت سنگنوردان خوب کشورمان قرار گیرد:

1) به طور مرتب نوع سنگنوردی تان را تغییر دهید. تغییر نوع و شدت فشار سنگنوردی ،‌یک راه بسیار کارآمد برای کاهش احتمال آسیب دیدگی است. مثلا تغییر نوع سنگنوردی در آخر هفته های متوالی از سنگنوردی اسپورت به صعود مسیرهای کلاسیک ،‌ طبیعتا موجب تغییر نوع فشار وارد شده به بدن می شود. هم چنین ،‌ تغییر مرتب تمرکز روی سنگنوردی و فعالیت های تمرینی طی هفته ، ‌مثلا جایگزین کردن صعود مسیرهای بولدر ،‌صعود با طناب و تمرینات آمادگی عمومی با هم،‌مانع از اعمال فشار به صورت یکنواخت می شود.

٣) در موقعیت های پرفشار اول پس از بروز آسیب ، ‌از روش بستن چسب دور انگشتان استفاده کنید. بستن چسب دور بست های حلقوی تاندون انگشتان،‌به کاهش نیروی وارد شده به تاندون ها کمک می کند و می تواند مانع بروز آسیب دیدگی شود. اما این چسب ها،‌چیزهایی نیستند که شما هر روز و در هر نوع صعود،‌از آن ها استفاده کنید. قرار گرفتن تاندون انگشتان و بست های حلقوی در معرض فشار تدریجی فزاینده،‌موجب قوی تر شدن آن ها و افزایش کارایی شان هنگام قرار گرفتن در معرض فشار بیش تر در آینده خواهد شد. استفاده از چسب های حمایتی در همه مواقع در دراز مدت بر قدرت انگشتان و تاندون ها اثر منفی خواهد داشت.

۴) در انجام حرکات خطرناک،‌احتیاط کنید. یک نکته مهم برای پیشرفت،‌شناخت و کنترل حرکت،‌به ویژه حرکات ذاتا خطرناک است. هنگام رسیدن به یک حرکت خطرناک و هنگامی که احساس می کنید انجام یک حرکت  به احتمال زیاد آسیب به همراه دارد،‌دو راه در پیش رو دارید. یکی این که از انجام حرکت صرف نظر کنید یا با احتیاط و به سریع ترین شکل ممکن از آن عبور کنید. واضح است که در چنین موقعیت هایی به تجربه نیاز دارید تا حس تشخیص موقعیت را در خودتان تقویت کنید، اما می توانید این مهارت را با شناخت بدن تان و نیز شناخت احساستان روی انواع مختلف گیره ها به دست بیاورید.

۵) تا رسیدن به اوج خستگی،‌ سنگنوردی نکنید. برای ما هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که،‌گاه یک روز سنگنوردی را تا گرگ و میش غروب به صورت تفریحی کش بدهیم. با این حال تمرین طولانی مدت به طور مرتب،‌به آسیب دیدگی منجر خواهد شد.

آگاهی از این که کی،‌ وقت متوقف کردن تمرین است،‌ یک مهارت ظریف در سنگنوردی است که شما نمی توانید آن را از کتاب یا نوارهای آموزشی یاد بگیرید،‌بلکه تنها تجربه و تمرین در این مورد به شما کمک می کند. بهتر است اشتباه شما، زود خاتمه دادن به تمرین باشد تا ادامه دادن تمرین،‌آن قدر که احساس کنید دچار آسیب دیدگی انگشتانتان شده اید.

۶) بیش از ۴ روز درهفته، تمرین یا سنگنوردی نکنید. در بسیاری از موارد،‌سنگنوردی یا تمرین،‌بیش از ۴ روز در هفته،‌اثر معکوس دارد. اگر شما چهار روز درهفته،‌در سالن یا طبیعت یا هر دوی‌آنها،‌سنگنوردی می کنید،‌ در سه روز باقی مانده هفته نباید تمرینات خاص این ورزش را انجام دهید. حتی در صورت اختصاص سه روز استراحت در هفته،‌بدن شما به زحمت می تواند آسیب های جزیی وارد شده به ماهیچه ها وتاندون ها،‌طی روزهای سنگنوردی را،‌ترمیم کند. به همین دلیل ، روش عاقلانه تر این است که یک چرخه تمرینی در نظر بگیرید که در آن،‌هر چند هفته یکبار، یک هفته استراحت منظور شده باشد. این مدت، زمان ارزشمندی برای  بدن برای جبران انرژی است.

٧) همیشه فرآیند گرم کردن و سرد کردن را انجام دهید. هر ورزشکار با تجربه ای به اهمیت گم کردن و سرکردن درست واقف است. متاسفانه سنگنوردانی را دیده ایم که بدون انجام هیچ گونه فعالیت مناسب گرم کردن، کشش یا صعود چند مسیر آسان، سنگنوردی را شروع میکنند.

همه آن چه که برای گرم کردن خوب مورد نیاز است،‌کمی عرق کردن ناشی از دویدن آهسته،‌راه یپمایی، یا دوچرخه سواری به مدت ۵ تا ١۵ دقیقه است. بعد از آن چند تمرین کششی سبک. سنگنوردی را با صعود چند مسیر ساده بولدر آغاز کنید.

هم چنین یک سرد کردن مختصر، که موجب شل شدن ماهیچه های منقبض و تسریع فرآیند بازیافت انرژی میشود،‌مفید است.

٨) تعادل ماهیچه ها را با انجام تمرینات ویژه گروه ماهیچه های آنتاگونیست حفظ کنید. پرورش ماهیچه های آنتاگونیست،‌ یکی از مغفول مانده ترین بخش های تمرین برای سنگنوردی است. عدم توازن قدرت ماهیچه ها در ساعد،‌شانه و کمر،‌از اصلی ترین عوامل بروز آسیب دیدگی ها است. اگر  شما در مورد سنگنوردی و اجتناب از آسیب دیدگی جدی هستید،‌باید حتما تمرینات مربوط به پرورش ماهیچه های آنتاگونیست را دو بار در هفته انجام دهید.

٩) برنامه تمرین تان را به صورت دوره ای تغییر دهید. بسیاری از کارشناسان امور ورزشی،‌دوره ای کردن تمرین را به عنوان یک روش استاندارد برای طراحی یک برنامه تمرین قدرتی موثر و بهینه،‌توصیه میکنند.

در ورزش پرتنش،‌مانند سنگنوردی،‌مهم ترین جنبه دوره ای کردن تمرین،‌در نظر گرفتن فاز های استراحت دوره ای و در نظر گرفتن زمانی برای کنار گذاشتن کلیه فعالیت های تمرینی است.

١٠) به تغذیه و استراحت کافی،‌بیش ترین اولویت را بدهید. به نظر می رسد که تغذیه و استراحت کافی یک نقش آشکار در عملکرد هر ورزشکار جدی دارد. طی سال های اخیر آگاهی افراد در این زمینه ها افزایش یافته است. شکی نیست که عملکرد سنگنوردان آگاه تر و سنگنوردانی که با یک برنامه دقیق،‌ تمرین می کنند،‌بیش تر به سطح نهایی توانایی شان نزدیک است و در عین حال کم تر با آسیب دیدگی مواجه می شوند.

 نوشته شده توسط علی رضا خلیلی در گروه کوهنوردی آوا و برگرفته از گروه کوهنوردی آزاد ملایر

منبع : پزشکی کوهستان



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

How do you get rid of Achilles tendonitis?
سه شنبه 7 شهریور 1396 10:07 ب.ظ
I read this post fully regarding the resemblance of latest and earlier technologies,
it's remarkable article.
What do you do for Achilles tendonitis?
دوشنبه 6 شهریور 1396 03:26 ب.ظ
Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues.

When I look at your website in Opera, it looks fine but when opening in Internet
Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!

Other then that, superb blog!
Why does it hurt right above my heel?
جمعه 3 شهریور 1396 03:38 ب.ظ
What's up, I log on to your new stuff on a regular basis.

Your humoristic style is witty, keep up the good work!
Why does it hurt right above my heel?
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:59 ق.ظ
Hi! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?

My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to
no data backup. Do you have any solutions to stop hackers?
http://heartbreakingvo01.jimdo.com
جمعه 16 تیر 1396 08:26 ب.ظ
At this moment I am ready to do my breakfast, after having my breakfast coming over again to read other news.
foot pain burning
سه شنبه 6 تیر 1396 04:39 ق.ظ
Thanks for finally talking about >داغ داش(کوهنوردی) - ده قانون
برای جلوگیری از بروز آسیب دیدگی های جسمی رایج در ورزش سنگنوردی: <Loved it!
foot pain at night
پنجشنبه 1 تیر 1396 09:40 ب.ظ
This is the right webpage for everyone who wants to find out
about this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with
you (not that I personally would want to?HaHa). You certainly put a
new spin on a topic that's been discussed for years. Great
stuff, just great!
mundaneautomati29.exteen.com
جمعه 22 اردیبهشت 1396 09:29 ق.ظ
There is certainly a lot to find out about this issue.
I really like all of the points you made.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 12:09 ب.ظ
Wow, this article is nice, my younger sister is analyzing these things, thus I am going to
tell her.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر